Noorwegen 2008
Donderdag 19 juni 2008
279 km
Al - Rjukan

We hebben er weer een gevonden

In de loop van de nacht is het gaan regenen. We blijven daarom maar eens even lekker liggen en slapen uit. Na een lekkere warme douche en een heerlijk ontbijtje gaan we op weg.

We rijden op de 7 door het Hallingdal langs de weg groeien veel Lupines, soms kleurt de berm er helemaal blauw van. De omgeving ziet er mooi uit maar de regen geeft het toch een wat trieste aanblik. In Geilo doen we wat boodschappen. Dit dorpje is een echt skidorp. In de winter zal het hier een stuk drukker zijn.

Als we Geilo uitrijden en de 40 opgaan worden we door een bord gewaarschuwd voor de komende drie klimmen en 4 afdalingen. Ze lopen tot over de 10%.

Lupines
Het is een prachtig gezicht, die lupines.

De camper moet er weer flink aan trekken maar we komen ongeschonden boven. Op deze weg hebben schitterende vergezichten. Jammer dat het blijft regenen.

Traditioneel voorraadhuisje

In de dorpjes waar we doorrijden staan mooie staafkerken. We stoppen niet bij ieder kerk want dan gaat het wel heel erg lang duren. Sommige zijn de stop wel waard, we maken wat foto’s.

De boederijen langs deze weg hebben bijna allemaal een traditioneel voorraadhuisje op het erf staan. Deze houten huisjes hebben een aparte vorm en staan op een stenen fundering. Soms zijn ze ook met houtsnijwerk versierd.

Heel veel van dit soort traditionele huisjes zien we.

Bij een ‘landhandel’ uit 1840 maken we een korte stop. Dit is een soort oude buurtsuper. Ook hier staan weer oude voorraadhuisjes op het erf.

In Kongsberg staan we voor het eerst in de vakantie in de file. Deze korte file wordt veroorzaakt door een stoplicht. Ook stoplichten hebben we al een paar dagen niet meer gezien.

Bij de staafkerk van Heddal stoppen we. Deze oude staafkerk ligt op een mooi punt. Als we er naartoe lopen ruiken we het hout en de teer die er al eeuwen opgesmeerd wordt. Een typische lucht die we bij alle ‘zwarte’ staafkerken ruiken.

Staafkerk in Heddal.

We vinden het tijd worden voor een camping. We zijn na Kongsberg niet echt meer iets tegen gekomen maar hopen straks op de 37 richting Rjukan toch wel iets tegen te komen.

Het regent nog steeds en Marc wordt het rijden een beetje zat. Bij iedere bocht verwachten we een camping, maar helaas niets. De regen blijft vallen en de wind zet ook nog even aan. En dan 60 kilometer nadat we zijn gaan uitkijken naar een camping komen we één tegen. Deze wordt het. (GPS N 59,92529 E 8,79852)

Lampeland

We rijden ook nog door Lampeland!

De receptie van de camping zit in het oude station, het spoor wordt niet meer gebruikt. In het station is nu een typisch Noors dorpsrestaurant gevestigd. We betalen 160 NOK voor het plekje op de camping. We vragen ook gelijk hoe laat het restaurant dicht gaat. Dat is om 22.00 uur. Het is nu net over 18.00 uur dus we hebben nog even de tijd.

We installeren de camper en gaan daarna naar het restaurant. Marc kiest een Noors menu met Kjottkaker. Dit zijn een soort gehaktballen met jussaus. Voor mij maakt de kok een salade. Van vegetarische maaltijden hebben ze hier in Noorwegen nog nooit gehoord. Het eten wordt vlot geserveerd en we smullen ervan. Na het dessert gaan we terug naar de camper en kijken een filmpje.

Het was een lange dag met veel kilometers en helaas ook heel wat regen.

Staafkerk
Nog een hele mooie staafkerk.