Noorwegen 2008

Zonnig

Houtsnijwerk op de kerk

25°

We hebben de wekker gezet maar dat was niet nodig, we zijn al wakker voordat hij gaat. Ook vandaag begint de dag goed met een zonnetje. Marc is vanmorgen vroeg al wakker geweest en heeft de zon zien opkomen.

Als we de duin af kijken de haven in dan zien we dat er al ingecheckt wordt bij de catamaran (Fjordcat) van Masterferries. We maken ons vertrek klaar en rijden de duin af zo de wachtende rij in. Ook wij kunnen snel inchecken. We komen in de rij te staan met lange voertuigen. Achter ons sluiten twee Nederlandse equipes aan die vannacht ook op de overnachtingplaats stonden, 2 broers uit Leiden. Buiten in het zonnetje maken we een praatje totdat de rij zich gaat bewegen. We kunnen letterlijk de boot in. Veel plaats is er niet en we worden dan ook strak tussen de wand van de boot en een andere camper in genavigeerd. Camperklets!
Camperklets!

Zodra we stilstaan is de loods vertrokken, we zoeken onze spullen bij elkaar en willen de camper uit, oeps…..alle drie onze deuren zijn geblokkeerd. Daar zitten we dan! Gelukkig staat het Nederlandse stel nog achter ons. We roepen door het achterraam en ze zorgen ervoor dat er een loods komt. De laatste weer een stukje achteruit, wij weer een stukje achteruit, en jah hoor de zijdeur kan op een kier en we wurmen ons er letterlijk uit.

Op naar Noorwegen! Marc moet nog veel doen aan de website dus hij heeft de laptop meegenomen. We gaan dus op zoek naar een wandcontactdoos. Ook op deze ferry (net als in Canada) zijn de wandcontactdozen niet dik bezaaid. We speuren wanden en plafonds af en komen dan één stopcontact tegen. We installeren ons en Marc start met het werken aan de site. Ik ga lekker genieten van het mooi weer op het dek. Het is warm en de zon brand flink. De laatste auto’s gaan aan boord en we vertrekken.
Op naar Noorwegen met de Fjordcat!*

De vaart verloopt voorspoedig en we arriveren om 12.00 uur in Kristiansand. De overtocht heeft 2 uur geduurd. We rijden de boot af naar de douane, we rijden in de rij ‘niets aan te geven’. We lachen braaf naar de douane beambte en knikken vriendelijk. We zien dat hij twijfelt,  aanhouden of door laten rijden. Onze lach is denk ik breed genoeg want we mogen door…oeps…het treetje bier onder de vloer is er doorheen. (24 blikjes waren gisteren bij de Deense supermarkt net zo duur als 12 dus wij Nederlanders hebben er 24 meegenomen, net iets te veel voor de Noorse douane) De volgende camper wordt aangehouden.

We zitten direct op de goede weg en rijden in de stroom auto’s mee het Noorse land in. Na een uurtje rijden zijn we uit de drukte. Als we bij Mandal komen willen we hier even stoppen. De straatjes zijn smal en stoppen wordt lastig, parkeren al helemaal. We rijden daarom maar door het dorpje, met de kleine witte huisjes heen, de doorgaande weg weer op.

Rond 14.00 uur stoppen we bij het plaatsje Alleen. Hier doen we wat boodschappen en lunchen we. Wanneer we van Alleen richting Flekkefjord rijden we langs de tolpoortjes.
Mooi gekleurde lupines langs de weg.

Achter de tolpoortjes rijden we de nieuwe weg op richting Flekkefjord. De tol is goed besteed, het is een prachtige weg met tunnels en tussen de tunnels hele mooie vergezichten het typische Noorse landschap in.

Overnachten bij de kerk van Ana Sira. Felkkefjord is een aardig havenstadje. De weg van Flekkefjord naar Ana Sira, gaat steiler omhoog om net voor onze bestemming weer flink te dalen tot op zeeniveau. Direct over de brug ligt de camperplaats waar we overnachten. Het is een mooi plaatsje bij een kleine witte kerk. In een gebouwtje bij het kerkje mogen de camperaars gebruik maken van water en toilet, alles is wat gedateerd maar het ziet er keurig schoon uit. Het is nog vroeg in de middag dus we gaan lekker in het zonnetje voor de camper zitten en beginnen aan een boek en tijdschrift. Dit is vakantie!
Overnachten bij de kerk van Ana Sira.

Na het eten maken we een wandeling door het dorpje. Het dorp stelt niet veel voor maar voor een avond wandeling is het prima. Onderweg komen we ook nog langs een supermarkt. Hier kunnen morgenochtend lekker vers brood halen. We blijven zo lang mogelijk  buiten zitten maar hoe later het wordt hoe meer klein vliegjes/mugjes er komen en ze prikken !!!! Even na 22.00 uur wordt het ons te gortig en gaan we binnen aan de site werken. Het was weer een mooie dag en wie weet wat morgen ons gaat brengen.

Het kerkje van Ana Sira.

Route

* Fjord Line start nieuwe routes / 02-10-2008

De Noorse rederij Fjord Lines gaat vanaf 26 oktober a.s. nieuwe routes in gebruik nemen. De diensten met de veerboot Bergensfjord en de snelle catamaran Fjord Cat krijgen vanuit Noorwegen de Deense haven Hirtshals op Jutland als bestemming - in plaats van het Deense Hanstholm.

Hiervoor is gekozen omdat Hirtshals geheel via autosnelwegen bereikbaar is. Op de vaarroute van Fjord Line van Denemarken naar de eindbestemming Bergen worden de tussenstops Egernsund en Haugesund in de nieuwe dienstregeling vervangen door de haven van Stavanger Risavika. De Fjord Cat vaart na de winterstop tussen Kristiansand en Hirtshals.