Noorwegen 2008

Zonnig

Nieuwsgierig?

25°

We zijn voor de wekker wakker. Het heeft vannacht enorm hard gewaaid, de camper stond af en toe te schudden op de wind. Na het ontbijt verlaten we de camping en rijden we richting de parkeerplaats waar de wandeling naar de Preikestolen begint.

Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe parkeerplaats en de betaalautomaat. Nu werkt het nog niet dus we mogen gratis parkeren. Normaal kost dit 80 NOK.

Het begint goed! Om 9.45 beginnen we aan onze wandeling. Het is niet druk, er loopt voor zover we kunnen kijken één stel voor ons. Direct het eerste stuk is een steil omhoog. Ook vandaag schijnt de zon weer volop en we krijgen het al snel warm. We zijn gelukkig luchtig gekleed en er staat een verkoelend windje.

Onderweg hebben we regelmatig een prachtig uitzicht op de bergen met de zee op de achtergrond. We hebben een lekker wandeltempo en het stijgen gaat goed.
Klimmen en klauteren.
Het begint goed!

Onderweg halen we nog een aantal mensen in die aan het rusten zijn. Omdat we lekker lopen besluiten we maar te blijven lopen en boven dan maar extra lang te gaan zitten.

Preikestolen Preikestolen

We passeren het meer waar gezwommen kan worden, het water is ons nog te koud en we klauteren verder de berg op. Soms over een pad maar veelal klauteren over stenen en rotsen.
Nog een stukje over een houten brug, als we over de rand kijken zien we dat we al hoog zitten. Nog een klein stukje verder, we moeten er nu toch bijna zijn.

Om de hoek zal het moeten zijn. Hè, nog een stukje verder. De wind gaat opsteken. Nog één hoekje om en daar is het. We komen om 11.15 uur boven aan, we hebben er dus een goed tempo in gehad want er staat 2 uur voor deze klim.

Ik loop vooruit naar het wereldberoemde plateau dat boven het fjord uitsteekt. Marc blijft nog een stukje achter om foto’s te maken. Als ik het plateau oploopt rukt de wind aan alle kanten. Voetje voor voetje loop ik dichter naar de rand, even over de rand gluren…oeps dat is hoog, heel hoog, heel erg hoog. Ik kijk 604 meter de diepte in. Een prachtig gezicht en een raar gevoel. Gauw weer wat stapjes naar achteren want met deze wind zou je zou over het randje waaien. Marc komt er aan en we kijken liggend nog eens op het gemak over de rand naar beneden.

Ja, Ik sta er echt!!

Nu we hier nog even zitten te genieten van het weidse uitzicht wordt het steeds drukker met mensen die de berg opkomen, zowel jong als oud heeft de berg getrotseerd om van het uitzicht te genieten. De één is voorbereid en heeft wandelschoenen aan en de ander heeft het met minder schoeisel (al is het met moeite) toch ook gered.

Preikestolen

Na een half uur gaan we dan toch maar aan de terugweg beginnen. We komen veel mensen tegen. Het wordt nu toch echt druk. Bij het meertje is een hele grote groep jeugd aan het zwemmen. Wij vinden het water nog steeds te koud en gaan verder. Al lopend zeg ik tegen Marc dat het leuk zou zijn als we de broers uit Leiden (stonden met ons in Hanstholm) tegen zouden komen. Het is nog niet uitgesproken of Marc roept, hier heb je ze. We kletsen even bij en vertellen elkaar waar we geweest zijn. Wij lopen verder naar beneden en zij gaan verder omhoog.

Preikestolen Preikestolen

Ook naar beneden lopen is best zwaar. Om 13.15 uur zijn we terug op de parkeerplaats, we hebben een prachtige wandeling gehad.

We gaan weer op weg. We volgen de 13 richting Hjelmeland. Een stukje na Ardal slaan we af richting Fister. Aan deze weg liggen twee Womo overnachtingplaatsen met zwemmogelijkheden. Het landschap is ook langs deze weg weer prachtig. De 1e Womoplaats nummer 68 is leuk voor een picknick maar te klein om er te overnachten, door naar de volgende. Helaas deze (nummer 69) is niet meer toegankelijk voor recreatie omdat er werkzaamheden worden uitgevoerd. Een bord geeft aan dat hier niet meer overnacht mag worden.

Dan maar door en op zoek naar een ander plaatsje. Als we Fister inrijden zien we een camping. (GPS N 59,17789 E 6,06686) Op de rem en snel even checken. Het ziet er goed uit. Een briefje op de deur van de receptie verteld ons een leuk plaatsje te zoeken en rond 19.00 uur terug te komen om te betalen.

En een leuk plaatsje dat vinden we. Een mooi plekje aan het strandje dat de camping rijk is. We hebben zicht op het fjord en de haven van Fister.

Een plekje aan het water.

We installeren de camper en gaan daarna naar het water. Oohhhh dat is koud. Even volhouden en dan voelt het al iets beter, maar om te zwemmen nog te koud voor ons. We luieren lekker voor de camper. Tegen etenstijd tovert Marc de BBQ weer te voorschijn. Vervelend weer BBQ. Na het eten struint Marc met z’n camera door de haven en schiet mooie foto’s bij de ondergaande zon.

De twee zwanen die in het water voor de camper zwemmen trakteren we op ons brood van gisteren. Ze vinden het heerlijk en al snel komen en ook meeuwen op af.

De zon blijft erg lang en we genieten tot het laatste straaltje. Als we binnen op de klok kijken zien we dan het al half twaalf is geweest, oeps. We zitten nog buiten in korte broek en zomerjurkje. Het is nog niet koud en donker al helemaal niet. We gaan toch maar naar binnen om te gaan slapen. De verduisteringsgordijnen dicht zodat het nog een beetje nacht lijkt.

We hebben weer een mooie warme dag gehad!

Een mooie afsluiting van de dag.