Noorwegen 2008

Zonnig

Een toiletgebouw langs de weg

27°

Marc slaapt uit en ik loop naar de plaatselijke buurtsuper. Het zonnetjes schijnt weer en de temperatuur is goed. Helaas gaat de super hier pas om 10.00 uur open, ik ben dus meer dan een uur te vroeg. Terug naar de camper, bak thee, boek en lekker voor de camper lezen. Marc wordt wakker en ik loop even later weer naar de buurtsuper. Helaas geen vers brood.

De huisjes van Helleren.

Na het vullen van de verswater tank gaan we op weg. We kopen onderweg wel lekker vers brood. Direct na het verlaten van Ana-Sira begint het klimwerk, onze camper moet er flink aan trekken

We rijden door de bergen en hebben hier en daar zicht op de zee. Prachtig. Bij Helleren stoppen we voor het bezichtigen van twee oude huisje onder een enorme overhangende rots. De huisjes zijn open en binnen treffen we nog een aantal oude kledingstukken, schoenen en gebruiksvoorwerpen aan.

De huisjes bij Helleren zijn uit de 17e eeuw en zijn tot 1928 bewoond geweest, nu is het een soort openlucht museumpje. Net voor de huisjes is een grote parkeerplaats waar 5 campers mogen overnachten. (GPS N 58,32761 E 6,35241) Als we zo buiten lopen voelen we de zon branden, terug in de camper eerst even insmeren. De temperatuur is al weer dik boven de 25°.

De weg blijft klimmen, de camper rijdt niet hard maar brengt ons prima boven.

Een flinke rots boven het dak!
Een flinke rots boven je dak!

Aan de andere kant van de berg zakken we alles wat we net geklommen hebben weer naar beneden. Eenmaal beneden slaan we in Hauge af richting de Ruggestein. Wat het precies is weten we niet maar onze Womo gids vermeld het als een wandelingetje. Doen dus.

We rijden een klein weggetje af richting een parkeerplaats waar de wandeling begint. We zijn blij dat het karrenpad tussen de bomen in de schaduw ligt want in de zon is het vreselijk warm. We willen natuurlijk niet klagen maar het is hier net Zuid-Frankrijk zo warm. Dit hadden we nooit verwacht in Noorwegen.

Het gewicht van de rots ligt tussen 70 en 80 ton! Na een klein kwartiertje lopen komen we bij de steen. Het bord verteld ons het verhaal dat dit de grootste steen in Europa is die met de hand in beweging te zetten is. We gaan het proberen, en het is een hele grote steen. Duwen en duwen en nog eens duwen en dan zien we dat de steen inderdaad gaat wiebelen. Hij beweegt!. Na wat leuke foto’s van de steen en de mooie omgeving lopen we weer terug naar de camper.

De weg laat ons met veel bochten weer de berg opklimmen en we komen dan in Egersund uit. Hier gaan we tanken en kopen we stuurhuisolie.
Het gewicht van de rots ligt tussen 70 en 80 ton!

Dat was de enige olie die we nog niet bij ons hadden. Als we afrekenen vraagt Marc aan de blonde Noorse caissière of het mooi weer blijft. Ze laat ons de krant van vandaag zien. Grote kop op de voorkant vertaald ‘ Nog 10 dagen hitte in het westen van Noorwegen’ , zitten wij goed!

Vanaf Egersund volgen we de kustweg 44 naar Sandness. Het landschap verandert hier snel en soms lijkt het of we langs de duinen aan de Nederlandse kust rijden. Het is vrij vlak en links hebben we zicht op de zee.

Rondom Sandnes liggen een aantal nieuwe wegen en daar raken zowel de TomTom als Autoroute van slag. Met de ouderwetse kaart op schoot zijn we dat het verderop weer bij elkaar aansluit.

Bij Lauvik nemen we de pont naar Oanes. Deze pont hebben we in 2005 ook gehad. Aan de overkant ligt het huisje waar we toen twee dagen gebivakkeerd hebben. Nu is het alleen wel veel warmer dan toen. Het is een korte overtocht maar door onze 6+ meters betalen we 160 NOK.

Aan de overzijde gekomen besluiten we door te rijden naar de camping Preikestolen. Morgen willen we deze klim gaan maken en dan hoeven we niet meer zo ver te rijden.
De camping is niet te missen, er is er maar een aan de weg naar de parkeerplaats onderaan de Preikestolen. De Preikestolen is een hele grote rots wand die 604 meter boven het water uitsteekt. De wandeling loopt via de achterzijde omhoog. Bovenop heb je 604 meter zicht naar beneden naar het water in het fjord.
Lekker in de zon genieten.
Lekker genieten in de zon!

We instaleren ons op een mooi plekje aan het water. De luifel gaat uit zodat we in de schaduw kunnen zitten. Er staat een heerlijk windje. Eerst even lekker koud douchen, het is warm geweest vandaag (en nog)! Rond de klok van 19.00 uur starten we de BBQ op en eten lekker buiten. Om 23.00 uur gaan we dan toch maar de camper in want morgen willen we op tijd naar de Preikestolen. Donker is het nog niet maar dat wordt het ook niet echt meer, nu we dichter bij de poolcirkel komen.