Noorwegen 2008

Zonnig

Onwijs op reis!

28°

Het zonnetje maakt ons wakker. Marc gaat er als eerste uit en gaat te voet naar de bakker. Ik dek buiten de tafel en Marc komt terug met een vers, nog warm brood. We doen ons te goed aan heel wat sneetjes vers meergranen brood.

De andere LMC-ers gaan iets eerder dan ons weg. Zij gaan terug langs de kust, de weg waar wij vandaan komen. Wij gaan even later weer terug naar de 13. We volgen de 13 hoog de bergen in richting Odda.

We komen op stukken weg waar de sneeuw nog in de wegkant ligt. Ook op dit stuk weg weer tunnels, veel tunnels en lange tunnels. Net voor Odda zien we aan de linkerkant van de weg de waterval Latefoss. We stoppen op de parkeerplaats net na de waterval.

Deze waterval komt in twee delen naar beneden, als een soort tweeling. Het water klettert met geweld op de lager geleden rotsen en dit veroorzaakt veel nevel. Zoveel dat je al op afstand nat wordt.

Even later rijden we Odda binnen. Odda is een leuk plaatsje.

Eeuwige sneeuw.

Het is tijd om te tanken, ons geheugen laat ons niet in de steek en we weten de benzinepomp waar we drie jaar geleden ook getankt hebben nog te vinden. We tanken en stoppen een stukje verder aan de haven. Hier hebben we internetverbinding en we zetten snel een deel van de reisverslagen op de site. Niet alles is compleet, maar beter iets dan niets.

Het uitzicht is wel mooi in Lofthus.

Na Odda volgen we de 13 langs het Sorfjorden. We hebben mooi uitzicht. Aan de overkant van het fjord zien we de ene na de andere waterval het fjord in vallen. De weg is hier en daar wat smal maar Marc loodst de camper prima langs de tegenliggers.

We stoppen in het dorpje Lofthus, volgens de Trotter en schattig stadje. We parkeren de camper in het kleine haventje en gaan op zoek. We kunnen niet echt iets schattigs ontdekken behalve een heerlijke grote hoorn met softijs, mmmm.

Het ijsje is op en we gaan weer verder. Bij Kinsarvik willen we overvaren naar Kvanndal. Als Kinsarvik naderen zien we de boot net vertrekken. We staan nu als eerste opgesteld in de rij. Omdat we verwachten dat het nog wel even zal duren voordat de volgende boot komt lopen we naar het plaatselijke VVV. Hier vragen we de tijd van de eerst volgende afvaart. Oeps nog twee uur wachten en de dame verteld ons direct dat de overtocht zelf ook nog eens 50 minuten duurt. Alles bij elkaar zouden we dus zo’n 3 uur verder zijn als we aan de overkant komen.

Een 25 km verder kunnen we ook overvaren, die overtocht duurt 10 minuten en deze boot vaart om de 20 minuten. We kiezen ervoor om door te rijden en bij de volgende plaats, Brimnes, over te varen.

In Brimnes kunnen we vrijwel direct op de boot. (209 NOK) Aan de overkant volgen we weg 7 richting Bergen. Deze weg loopt door de Vallaviktunnel. Deze tunnel is 7,5 kilometer lang.

Mooie plekjes langs de weg.

Na de lange tunnel blijven we de 7 volgen en ook hier is de weg smal, soms zo smal dat Marc de camper achteruit moet rijden om tegenliggers te laten passeren. Ik geniet door de smalle weg en de vele tegenliggers wat minder van al het natuurschoon om ons heen. Gelukkig komen we na een uurtje rijden weer op wat bredere weg terecht.

Vanonder de Steindalfoss

Bij de waterval, Steindalsfoss, maken we een korte stop om wat foto’s te maken. Net na ons wordt een bus vakantiegangers gedumpt die 10 minuten de tijd hebben om een foto te maken.

We worden aan alle kanten ingehaald en voor ons wordt door alle buspassagiers één voor één geposeerd voor de foto bij de waterval. We laten het ook maar bij een snelle foto en rijden gauw verder, weg van de bus, die gelukkig de andere kant op gaat.

Ondanks de smalle wegen en het hoogte verschil maken we vandaag veel kilometers en voordat we het doorhebben zijn we in de regio Bergen beland. We zijn op de foto gezet voor de verplichte tol. Op een infobord langs de weg staat dat je de rekening van 50 NOK thuis krijgt.

Nu we binnen de zone van de stad Bergen zitten zien we geen geschikte overnachtingsplaats meer. Het wordt dus zoeken naar de camperplaats die beschreven is in de Trotter. Gelukkig staat daar een straatnaam bij en met de laptop met AutoRoute erop moeten we het kunnen vinden. Hier rechts of toch wat verder? We gaan toch maar rechts, oeps te vroeg, weer keren en terug. Jah we hebben het gevonden. Op een kleine parkeerplaats vlakbij de haven staan nog twee campers. Marc vraagt aan de meneer van camper één of dit de plaats is. Mooi plekje!
Mooi plekje! (60,41462 N   5,31856 E)

Het blijkt niet de officiële plaats van de gemeente te zijn (150 NOK per nacht) maar een particuliere parkeerplaats waar je voor 40 NOK 24 uur mag blijven staan. Prima!

Mooi gekleurde pakhuizen.

We parkeren de camper en gaan even in de schaduw zitten. In de zon is nog veel te heet. Na een uurtje besluiten we om met de fiets de stad in te gaan. Het was eigenlijk de bedoeling om dat morgen pas te doen maar waarom nu niet alvast. Kunnen direct iets eten in de stad en hoeven we niet in de camper te koken.

Marc haalt de fietsen eraf. Deze zitten dik onder het stof van de afgelopen dagen. Snel een sopje over het stuur en het zadel en hup op de pendalen. Een echt fietspad is er niet maar het centrum is goed aan gegeven en de auto’s houden goed afstand.

Na een 10 minuten fietsen komen we aan in het centrum van Bergen. We komen langs prachtige oude pakhuizen waar nu restaurantjes en winkeltjes in gehuisvest zijn. De fietsen parkeren we tegen en boom en we lopen op het gemak langs de terrassen en de boten in de haven. De zon schijnt nog en het is goed toeven in de stad. Alle terrassen zijn afgeladen met mensen en het draait hier om zien en gezien worden. De ene rok is nog korter dan de andere. Ook de grote zonnebril is hier hip.

Het is koopavond en de winkels zijn nog open. Het is een gezellige drukte in de stad. We eten een hapje en als we terug wandelen naar de fietsen kopen we nog een grote hoorn softijs. Terwijl we deze opeten lopen we tussen de oude huisjes door en komen op mooie plekjes.

Terug bij de camper gaan we aan de slag met de reisverslagen en de site. Voordat we er erg in hebben is het 24.00 uur. Tijd om te stoppen en naar bed te gaan, morgen hopelijk weer een mooie dag!

Genoeg te zien in Bergen.