Canada 2007
Terug naar onze startpagina.
U bevindt zich hier : Home scheiding Index Canada 2007 scheiding Zondag 10 Juni 2007

Zondag 10 juni 2007

Jonas Creek - Thompson Creek

Toeristenbus voor op de glacier

83 Km

We worden niet zo vroeg wakker als gisteren. Onze horloges hebben we op british Colombia tijd laten staan dan hoeven we over een paar dagen niet weer aan een nieuwe tijd te wennen. De Alberta tijd is eigenlijk een uur later.

Rond de klok van 9.00 uur rijden we de camping af richting Saskatchewan River Crossing, dat ligt 153 kilometer van Jasper. In Jasper hebben we de dagteller van de camper op 0 kilometer gezet. Met een kaartje dat we vorig jaar bij het visistor center hebben gehaald kunnen we precies zien wat bij welke kilometerstand te zien is.

Bij de eerste picknickplaats stoppen we voor een ontbijtje in de zon. Het weer is nog beter dan gisteren en in de zon is het warm. Als we de ontbijtborden pakken merken we dat er gisteren één is gesneuveld. Dat zal op de Icefields Parkway gebeurt zijn want we hobbelen echt alle kanten op en alles kraakt. De Icefields Parkway loopt bijna de hele weg langs een rivier. We rijden nu langs de Sunwapta River.

Bij de Stutfield Glacier ztoppen we om van het uitzicht op de gletsjer te genieten. Wat een berg sneeuw zeg! Als je hier om je heen kijkt dan zie je overal bergen en niet zo maar bergen maar hele hoge bergen. De meeste bergen hebben nog sneeuw op de toppen liggen. Prachtig!

Terwijl we staan te genieten komen er een soort grond eekhoorns over het randje van het ravijn heen naar boven. Ze kijken ons nieuwsgierig aan. We hebben niets te snoepen dus ze zijn weer gauw vertrokken.

Dubbelklik
Hongerig of nieuwsgierig ?

Onze volgende stop is bij het Icefields Centre, dit ligt tegenover de Athabasca Glacier. Vorig jaar zijn we hier ook al geweest en vonden het niet echt bijzonder. In Noorwegen hebben we al eens op een gletsjer gewandeld dus dat doen we hier niet. Hier gaan ze met speciale bussen de gletsjer op en dan mag even rond de bus wandelen er weer terug. Niet echt iets voor ons. Maar we zijn door onze contante dollars heen en moeten ergens pinnen om onze camping van vannacht te kunnen betalen. Dit is onze enige kans. We lopen de 73 treden van de trap voor Icefields Centre op en zien binnen gelijk een geldautomaat staan. Bingo, pinnen en weer richting de camper. Bah, we zijn de ansichtkaarten voor de opa's vergeten, die kunnen we hier posten. Trap weer af, ansichtkaarten pakken en trap weer op. De dame van het loket zegt dat de kaarten een speciale poststempel van de Icefields Parkway krijgen. Nou dat is mooi meegenomen. Of de opa's er iets van zien dat betwijfelen we. Trap weer af en terug naar de camper.

Dubbelklik Net na de Sunwapta Pass, waar de weg heel snel naar beneden daalt en je een prachtig uitzicht hebt op de vallei, zien we een kleine file ontstaan. Er staan 3 Big Horn sheeps langs de weg. We dalen af , stoppen de camper en steken de weg over naar het veldje waar ze lopen. Marc gaat met z'n telelens aan de slag. Naast hem staan een man met een nog veel grotere lens, ook van Canon. Wat een toeter van een lens zeg. We durven het bijna niet te vragen maar.....jah het mag. De lens is van een Fin en zegt dat Marc hem best op zijn camera mag zetten.
Prachtig uitzicht op de vallei

Marc laat zich dat geen tweede keer zeggen. Hij schroeft zijn eigen telelens van de camera en schroeft de toeter van de Fin erop. Zo die is groot en zwaar. De Big Horn sheep staan net met de konten naar Marc toe. Samen met de Fin loopt hij om de schapen heen om aan de voorkant te komen. Marc maakt een paar mooie foto's van de schapen en ik van Marc met de grote lens. Uiteindelijk moet de lens dan toch maar weer terug gegeven worden. We bedanken de Fin hartelijk voor het gebruik van de lens en gaan weer verder.

Dubbelklik Dubbelklik
Enorme close up !
Hier gaan een paar mensen jaloers worden !

We zijn benieuwd hoe de foto's met de grote lens (EF 500mm f/4 IS USM) zijn geworden en stoppen op de 1e picknickplaats die we tegenkomen. We zetten de foto's van de camerea op de laptop en zien dat er prachtige plaatjes bij zijn.

Na de korte stop gaan we weer verder richting Saskatchewan River Crossing. Net voor de de kruising krijgen we ander asfalt. Wat een verademing is dat zeg. Achter ons staan de borden weer rustig in de kast en het bestek ligt weer stil in de la.

Bij Saskatchewan River Crossing gaan we van de Icefields Parkway af en rijden richting Red Deer. Omdat alle campings op de Icefields Parkway, op Jonas Creek na, nog dicht zijn rijden we naar Tompson Creek PP campground. Zo kunnen we morgen weer genieten van de Rockies.

Veel mensen rijden deze weg in één dag maar wij vinden de bergen en de uitzichten te mooi om deze weg in één dag te doen.

Zoveel moois !

De camping ligt ongeveer 6 kilometer van de Icefields Parkway. we zoeken een mooi plekje met volop zon. Nadat we ons ingeschreven hebben door een envelop met ons plaats nummer erop en $ 12 in een brievenbus te deponeren, gaan we lekker genieten van de zon. Het is warm en de korte broeken gaan aan.

Marc gaat op onderzoek uit met z'n camera. Hij heeft Humming Birds gezien bij het huisje van de parkwachter. Daar wil hij graag foto's van maken. Ik ga lekker even in de zon zitten lezen. Het is nog vroeg dus er kan ook nog wel een wasje gedaan worden. Alle sokken in de teil, wassen en aan de lijn in de zon. Alleen heb ik meer sokken dan waslijn. Marc is inmiddels terug en heeft een oplossing. Hij spant de waterslang van de camper tussen twee bomen, zo hebben we er weer een lijntje bij.

Niet veel groter dan een duim !

Omdat we ook wat van de omgeving willen zien gaan we een wandelingtje rondom de camping maken. We lopen richting het andere deel van de camping, dat ligt over de Thompson Creek. Wanneer we bij het pad komen zien we dat het water hier ook huisgehouden heeft, het nu redelijk rustige stroompje heeft eerder deze week een gat van zo'n 7 meter in het toegangspad geslagen.

We willen toch graag even wandelen en steken de highway over op zoek naar een pad. We vinden een pad dat langs Thompson Creek stroomopwaarts loopt. Ook hier is het pad op sommige plaatsen door de rivier verzwolgen maar we kunnen er door het bos omheen. Het pad blijft maar doorgaan en we hebben prachtig uitzicht op de hogen bergen om ons heen. Na een half uur draaien we maar om, we weten namelijk niet waar dit pad helemaal naar toegaat en het is alweer 17.00 uur.
Zonder woorden

Terug op de camping stookt Marc het vuur op en eten we van de BBQ. Het is nog heerlijk weer en een eekhoorn komt af en toe nieuwsgierig om de hoek kijken of er nog iets te snoepen is. Wanneer we wat stukjes brood op de grond gooien komt hij een stukje op eten. Hij heeft zeker niet zo heel veel honger want het volgende stukje neemt hij mee en verstopt hij in de boom. Zo gaat hij vier keer op en neer en ieder stukje verstopt hij in een andere boom. Het is een prachtig gezicht.

Wanneer het donker wordt gaan we naar binnen. Het verslag van vandaag in orde maken want morgen komen we weer in bewoond gebied en kunnen we de site misschien up-daten. We verlaten morgen de Icefields Parkway en rijden richting Canmore.

Effe vuurtje maken

22 Juni 2007
23 Juni 2007
24 Juni 2007

Laat een berichtje achter in ons gastenboek.
Tips en trucs voor reizen naar Canada.
Veelgestelde vragen aan ons.