Canada 2007
Terug naar onze startpagina.
U bevindt zich hier : Home scheiding Index Canada 2007 scheiding Zaterdag 2 Juni 2007

Zaterdag 2 juni 2007
Prince Rupert - Meziadin Lake PP
Stoppen bij de Rock slide

372 Km

Vanmorgen werden we wakker van het kloppen op de deur. De ranger kwam ons kampeergeld ophalen voor vannacht. Met een slaperig hoofd geven we de ranger de 14$ voor de nacht. Het is al even over negenen en we zetten het water voor de koffie gelijk maar op. Er zijn veel muggen binnen...hoe zou dat nou komen. Na een kleine inspectie zien we dat het raam van de auto heeft opengestaan. Gisterenavond in de donker vergeten. Gelukkig geen beren binnengekomen!

Rond de van 10.00 uur gaan op weg richting Alaska. Zodra we de camping afrijden zien we dat we tussen de hoge bergen met besneeuwde toppen zitten. Gisterenavond konden we niets meer van de omgeving zien doordat het al te donker was. De weg volgt de Skeena River, een brede rivier.

Bij de Tourist Info van de boot hadden we gelezen dat er afgelopen maandag tussen Prince Rupert en Terrace een Rock Slide oftewel een aardverschuiving is geweest. De weg is drie dagen dicht geweest en is nu vanwege opruimwerkzaamheden alleen op bepaalde tijden open. We proberen er vandaag doorheen te komen en kijken wel hoever we komen.

Dubbelklik

Bij de eerste parkeerplaats langs de rivier stoppen we even voor het mooie uitzicht. Marc neemt wat foto's en er komt ineens een Bald Eagle heel laag over ons heen vliegen. Bah...net de verkeerde lens op de camera maar de vogel is zo dichtbij dat het toch nog een mooie foto wordt.

Onderweg komen we nog door één grote plaats, Terrace, daar doen we nog wat boodschappen en gooien de tank vol. Omdat voor 35$ boodschappen hebben gedaan krijgen we vandaag maar liefst 7 cent korting met onze Safeway kaart. Yeh.

Bald Eagle scheert langs

Even verderop zien we dat de weg tussen 14.00 uur en 15.00 uur open is voor verkeer. We rijden verder en na een kilometer of vijf rijden we de eerste file in die we in Canada gezien hebben. De auto's staan stil. Allemaal wachten totdat de weg even opengaat om ons door te laten. Zover als we kunnen kijken staan er auto's. We pakken onze stoelen en en gaan lekker is het zonnetje voor de camper zitten. De temperatuur is opgelopen tot 35 graden!. Lekker even bruinen. We zitten nog geen kwartier en de file gaat rijden. Toch duurt het nog bijna drie kwartier voordat we de aardverschuiving voorbij zijn. Het is inderdaad een flinke verschuiving, er is een stuk grond van zo'n twee voetbalvelden breed met bomen en al hoog van de berg komen zetten. Hier hebben zo nog wel even werk aan!

Bij de splitsing van de weg naar Alaska en midden Canada heeft Marc nog genoeg fut over om door te rijden naar de 154 km verdergelegen camping. Onderweg komen we niks en niemand tegen. We vinden het hier een prima plek voor beren of een keer een Moose. Maar de eerste 100 km zien we echt helemaal geen leven.

Afslag richting Alaska

Dan zien we de eerste beer. Het is een moeder met twee hele klein cubs (jongen). Wat een dotjes! Moeder en cubs zijn te snel weg om ze goed vast te leggen op de foto. Jammer het was onze 10e beer en samen met de jongen wordt dat 12 beren.

Even verderop weer een beer, deze is ook weg zodra hij ons in het oog krijgt. De beren zijn hier volgens ons minder gewend aan mensen en schieten weg zodra ze mensen zien. Nog geen 500 meter verder zien we er weer één. Deze beer wil helemaal niet op de foto, we zien hem nog net het bos in schieten.

Dan hebben we een paar kilometer verder meer geluk. Een moeder beer met een wat ouder jong. Moeder gaat het bos in maar het jong blijft naar ons kijken. Moeder komt weer terug en het jong gaat (dat denken wij althans) even stoer tegen de boom aanstaan. Zo lijkt hij groter. Ondanks zijn stoere gedrag blijkt het een schatje om te zien. Moeder is het zat er dirigeert het jong mee het bos in. Niet te geloven, wat was dit een mooi tafelreeltje om te zien. En goed vastgelegd op de foto!

Totaal hebben we nu 16 beren gezien, dat zijn er al meer dan vorig jaar in heel de vakantie. En even later komen we weer een beer tegen en daarna weer een beer en daarna loopt er een beer voor ons op de weg. Dat zijn vandaag al 10 beren totaal nu 19 beren. Het kan niet op.

Door alle beren onderweg hebben bijna geen erg in de kilometers die we gereden hebben en zijn we al bijna bij de camping. Zoals gewoonlijk staat het bordje van de camping recht voor de ingang waardoor we er weer voorbij rijden. Even verder keren en terug. De camping ligt prachtig aan het water met op de achtergrond de hoge bergen van Alaska. Op veel plekken ligt er nog sneeuw en een deel van de camping is nog dicht omdat er nog bijna 30 cm sneeuw ligt. We vinden een mooi sneeuwvrij plekje.

Dubbelklik Omdat het weer nog prima is lopen we alvast een rondje over de camping. Geen gezicht...... in korte broek en op slippers in de zon door de sneeuw banjeren. Kan het nog gekker. Wat ons opvalt is dat het ondanks de sneeuw nog zo lekker warm is en dat bijna in Alaska. Aan de ander kant van de camping treffen we een stel van de boot. We raken aan de praat en voordat we het weten zitten we bijna twee uur lang te kletsen met Dave en Karen. Een gepensioneerd stel van Vancouver Island dat tot half juli rond gaat trekken met hun trailer.

Lies op zoek naar camperplaats

Rond de klok van half negen zitten we dan eindelijk aan ons avondeten. Het is nog steeds goed weer. Na het eten nog even een vuurtje stoken en om 23.00 uur, als de duisternis invalt gaan we naar binnen. Morgen naar ALASKA !

Dubbelklik Dubbelklik
Foto van de aardverschuiving op de Highway 16 van 28 Mei 2007 (foto: www.cbc.ca/bc)

Route

22 Juni 2007
23 Juni 2007
24 Juni 2007

Laat een berichtje achter in ons gastenboek.
Tips en trucs voor reizen naar Canada.
Veelgestelde vragen aan ons.