Normandie 2010
U bevindt zich hier : Home scheiding Index Normandie 2010 scheiding Zaterdag 11 September 2010

Zaterdag 11 sept. 2010

Arromanches les Bains

Lekker door het water rennen.

Het wordt bijna saai maar ook vandaag is het weer mooi weer en schijnt het zonnetje. Na het ontbijt haalt Marc de fietsen van de camper. We hebben op de kaart gekeken en willen vandaag op de fiets naar Bayeux. Marc heeft een route uitgestippeld, 12 km, over binnenwegen zodat we niet langs de drukke weg hoeven te fietsen.

We rijden heuvels op en af en zo door. Voor het gevoel meer op dan af. Het is een pittige tocht maar onderweg komen we door leuke kleine gehuchtjes met mooie boerderijtjes.

Als we Bayeux naderen wordt het een stuk drukker. We zetten de fiets bij de office du tourist en halen daar een plattegrond van de stad. We lopen door de straatjes van Bayeux met veel mooie oude pandjes naar de kathedraal. Binnen is het erg mooi, er klinkt mooie muziek. Op het balkon in de kerk staat namelijk een man live te zingen.
De tourist office in Bayeux

We bezichtigen de kerk en steken twee kaarsjes op voor onze oma’s. Na het bezoek aan de kerk lopen we de winkelstraat in naar de markt. Het is een vrij grote markt met veel lokale producten. Bij een kaasverkoper proeven we wat kazen en nemen twee stukken mee, het is redelijke stink kaas maar erg lekker.

We lopen nog wat door de straten van Bayeux en gaan dan terug naar de fiets. Deze keer nemen we de vlakkere route langs de grote weg. Voor de veiligheid toch maar het fel gekleurde vestje aan zodat de Franse kamikaze bestuurders ons zien.

Deze route is dus een stuk vlakker en lijkt daardoor ook korter. Aan het einde hebben we steile helling naar beneden en zonder het laatste stuk te hoeven trappen rijden we met hoge snelheid naar de camping. De remblokjes roken als we op de camping zijn.
Toch doen de winkels wel erg engels aan.

We lekker in het zonnetje zitten met een stuk stokbrood en de kazen die we net gekocht hebben. Erg lekker !

Als het eb is lopen we naar het strand en lopen een heel stuk naar links onderaan de klif. Tussen de rotsen op het strand lopen garnalenvissers. De rosten worden hier zo hoog en scherp dat we niet echt verder kunnen wandelen.

We lopen daarom weer terug en lopen bij het centrum verder over het strand naar rechts tot aan de pontons die onder het uitzichtpunt liggen. Na drie gewandeld te hebben over het strand zijn we terug in het dorp en lopen naar de camping.
Hier gaan ze s'avonds ook op garnalenjacht.

We maken de camper alvast klaar voor vertrek zodat we morgen vroeg kunnen vertrekken.

Het strand van Arromanches gefotografeerd in HDR.