Normandie 2010
U bevindt zich hier : Home scheiding Index Normandie 2010 scheiding Woensdag 8 September 2010

Woensdag 8 sept. 2010

Honfleur-Merville Franceville Plage

Airborne division

Als we ’s ochtends wakker worden horen we het zachtjes regenen. We gaan bij de supermarkt naast de camping brood halen voor het ontbijt. Het blijft nog miezeren. We ontbijten binnen. Tijdens het ontbijt zien we dat het buiten begint op te klaren en droog wordt. We maken ons klaar voor vertrek.

Eenmaal op weg ziet er in de verte zonniger uit, we rijden de goede richting op. We blijven de kust volgen, ook hier weer mooie grote huizen met verzorgde tuinen. We rijden via Houlgate naar Deauville. Deauville is een grote plaats. Het verkeer is hier dan ook een stuk drukker.

Van Deauville rijden we door naar Cabourg. Het weer is nog onstuimig. In de verte is het licht maar we komen er maar niet dichterbij ;-) We rijden nog steeds langs de kust en de wind raast vanaf zee aan land. We rijden zo dicht langs de kust dat we de golven op de boulevard zien slaan en het schuim over de straat waait.  We rijden tot Merville Franceville plage, daar hebben we een camping op het oog die direct aan zee ligt. Het is nog voor 13.00 uur (de receptie zou volgens het bordje op de deur dicht zijn van 13.00 tot 15.00 uur) maar de receptie is al dicht.
De bibliotheek van Ranville

We lopen wat over de camping, maar kunnen niemand vinden. We besluiten een stukje terug te rijden daar hebben we nog een camping gezien, helaas deze is complet. We besluiten door te rijden naar de camperplaats van Merville Fraceville plage, als dat wat is kunnen we daar blijven of anders na 15.00 uur terug naar de camping voor poging twee.

De camperplaats ligt aan het einde van de boulevard. Er zijn nog twee plaatsjes vrij. De plaats ziet er netjes uit. We verkennen de duinen achter de camping. We steken een duin over, een duinvalleitje en nog en duin en staan dan direct op het strand. Prima plaats dus.

We besluiten hier te blijven voor de nacht. We lopen via het strand naar het centrum en halen bij de VVV info over de omgeving. Terug bij de camper gaan we per fiets naar Ranville. Marc heeft gelezen dat daar de 1e landingsplaats is van de invasie in 1944 WO2.

We fietsen langs de kust naar Ranville. Ranville was het eerst bevrijde dorp in Frankrijk. In Ranville liggen dan ook de 1e Britse militaire slachtoffers van de invasie begraven. De begraafplaats is keurig onderhouden.
Begraafplaats in Ranville

Het is erg indrukwekkend, we worden er beide stil van.

Schuin tegenover de begraafplaats is de bibliotheek. Dit was voorheen de jongens en meisjes school van Ranville. In de mooi aangelegde tuin pronkt het borstbeeld van Major-Generaal R.N. Gale van de 6th Airborne Division. Zij waren degene die als eerste landen met de zwevers. We maken een paar foto's en gaan weer verder.

Via een karrenpad door het open veld, fietsen we terug naar de camper. Later zien we in het museum bij de Pegasusbrug dat in dat open veld de eerste horsa zwevers geland zijn.

Terug bij de camper eten we wat en genieten van een prachtige zonsondergang.