Normandie 2010
U bevindt zich hier : Home scheiding Index Normandie 2010 scheiding Zondag 5 September 2010

Zondag 5 sept. 2010

Quiberville-Etretat-St Jouin Bruneval

De olifant rots.

Vandaag zijn we net na 8.00 uur wakker, we slapen steeds langer.
De bakker die iedere ochtend op de camping staat komt net aanrijden, uit alle hoeken van de camping komen mensen aanlopen. De bakker doet hier goede zaken. We ontbijten buiten.

Marc begint buiten met het rijklaar maken, ik zet binnen weer alles shockproef. Om 10.00 uur zijn we op weg. Vandaag willen we naar Etretat. Het is vrij druk voor de zondag. Ook langs deze route hele mooie uitzichten en weer veel hooi- en strorollen in de velden. Het valt op dat we op deze route heel veel campers tegenkomen. Zou er voor ons straks nog een plekje zijn ?

Het laatste deel van de route rijden we direct langs de kust. Hier en daar zien we een zeilboot op zee.
Het strand van Etretat

We besluiten in Etretat eerst naar de camping te rijden. Dan gaan we daar vandaan wel lopen naar de zee en de beroemde kliffen in de vorm van een olifant. Als we bij de camping/camperplaats aankomen zien we een bordje complet. We lopen toch maar naar de receptie want op de camping is nog veel ruimte. De camperplaats naast de camping staat inderdaad wel vol. De dame verteld ons dat er nu wel ruimte is maar dat ze vandaag een club verwacht van 50 campers, dan is er helaas geen plaats meer.

Terug in de camper besluiten we dat we dan maar naar de camper parkeerplaats bij het station gaan. Marc rijdt een deel van de route weer terug en zo komen we bij de camperparkeerplaats. Wat ons opvalt dat er straten zijn waar het voor campers verboden is in te rijden. We parkeren de camper en gaan te voet naar het strand. Als we door de straatjes afdalen naar de kust begrijpen waarom camper verboden zijn, sommige straatjes lopen zo smal toe dat zelfs bijna een personenauto goed moet opletten.
Het kerkje op de klif van Falaise d'Ámont

We naderen al snel het centrum waar mooie oude gevels te bewonderen zijn. Aan het pleintje zitten veel cafés en restaurantjes.  We bekijken de gevels en maken foto’s.  We lopen door een druk straatje naar het strand, trap op en ja hoor daar zien we dan links de ‘olifant’ of wel Falaise d’Aval.

De klif heeft de vorm van een olifantenkop met slurf.  Om de klif nog beter te kunnen zien lopen we rechts de klif Falaise d’Amont op en dat zijn ongeveer 180 traptreden . De zon brand goed en het is warm, we stijgen trede voor trede naar boven.

Het is zeker de moeite waard. We hebben een prachtig uitzicht op de klif tegenover en op zee. Boven op de klif waar wij nu staan staat een mooi klein kerkje, er zij ook wat bankjes. De bankjes zitten vol dus ik maar lekker in het gras zitten terwijl Marc van alle kanten foto’s maakt.
Het kerkje en het strand

We gaan weer richting het centrum, de traptreden af gaat iets makkelijker al moet je wel goed blijven kijken waar je je voeten neerzet op de soms smalle treden. In het centrum kopen we een broodje met frietjes en nemen dit mee naar de boulevard waar we lekker op een bankje gaan zitten in de zon. Al snel hebben een paar hele grote meeuwen om ons heen, omdat er wat te eten valt.

Na de lunch lopen we op het gemak terug naar de camper. Op deze parkeerplaats vinden we het niet zo gezellig om de middag en de nacht te blijven, we gaan daarom verder op weg. We stellen de tomtom in op St Jouin Bruneval. De route gaat over smalle wegen. Het laatste stuk dalen we sterk af naar zeeniveau.

De camperplek ligt achter een paar grote witte rotsblokken op een parkeerplaats bijna aan het strand. De camperplek is goed gevuld maar er is nog ruimte zat voor ons. De parkeerplaats voor badgasten is druk bezet en er komen nog steeds meer auto’s bij.
Het strand bij de camperplaats.

We installeren de camper en gaan direct naar het strand. De zon is heerlijk warm en we slenteren langs de kustlijn over het zwarte zand.

Er zijn mensen aan het zwemmen en andere weer aan het vissen. Kinderen bouwen waterwerken of zijn met hun opa garnalen aan het vangen. We slenteren lekker met onze blote voeten door het water. Het zandstrand is hier een soort peper en zout kleur.

Na onze strandwandeling  gaan we in zon voor de camper zitten. Marc rust lekker uit van de rit en ik werk het verslag bij. Als de zon in de zee gaat zakken lopen we weer maar het strand, daar genieten de laatste badgasten aan de picknick tafels, net als ons, met een wijntje en een stokbrood van de zonsondergang.
Garnalen vissen samen met hun opa.

Dit is een plekje om bij mooi weer nog eens te komen.