Top Canada 2006
Canada 2006
Terug naar onze startpagina.
U bevindt zich hier : Home scheiding Index Canada 2006 scheiding Vrijdag 2 Juni 2006

Martha creek

Vrijdag 02 Juni 2006

Vernon - Revelstoke National Park

Campground Martha Creek

Wanneer we wakker worden besluiten we niet op de camping te ontbijten. We zoeken onderweg naar Revelstoke NP wel een mooi plekje langs de route.

In het dorpje Armstrong doen we boodschappen en even verderop ontbijten we in een park.

De route gaat door het bos en later langs Salom Arm, een uitgestrekt meer. Het landschap is hier prachtig en in de verte zien we de besneeuwde bergtoppen al.

Wanneer we in Revelstoke aankomen gaan we eerst even langs het Visitor Center. We willen graag naar een National of Provincial Campground en niet meer naar een zogenaamde commerciële privécamping. Daar hebben we na onze ervaringen van gisteren even geen zin in. Op de Nationale of Provinciale campings hebben we tot nu toe zeer mooie plekjes gehad midden in de natuur en met schoon sanitair. Er is wel geen electriciteit, maar de accu’s van de camper kunnen het tot nu toe nog goed aan. Douchen kunnen we in de camper en de magnetron gebruiken we toch niet.

Revelstoke is zeer in trek bij toeristen en daarom zijn er hier veel commerciële campings, de eerste ‘natuur’ camping is 20 minuten de bergen in. Dat hebben wij er graag voor over, dus we gaan op pad. Inmiddels regent het lichtjes. Wanneer we de stad uit rijden richting Martha’s Creek Campground, hebben we plotseling verbinding met een draadloos internet netwerk. We rijden snel een keer om
het blokje huizen heen en parkeren de camper. Hup, gauw de website up-daten en het gastenboek downloaden.

Wanneer we verder rijden lees ik de reacties van onze lezers voor aan Marc. Leuk dat jullie met ons meegenieten, jullie zouden allemaal hier moeten zijn om te zien hoe schitterend het hier is.

Na een klein half uurtje zijn we op Matrha’s Creek Campground, een prachtige camping langs de rivier genaamd de "Colombia river".

We vinden het laatste plekje aan het water.

Zodra we de camper geparkeerd hebben klaart het weer op en gaat de zon schijnen. Picknick bank droogmaken en even genieten van het uitzicht over de Columbia river. In mum van tijd is de temperatuur opgelopen.

Lieske droogt de tafel

Lies droogt de tafel

Onze rit is vandaag zeer voorspoedig verlopen en we hebben dan ook nog wel even tijd om voor het eten even in de omgeving te wandelen. We besluiten om de wandeling aan de overkant van de Highway te gaan lopen. Wij zoeken en zoeken, maar we vinden geen wandelpad.

Lies bij het water Op een gegeven moment slaan we een klein pad in aan de kant van het water. Ineens staan we op een oude snelweg.

Wanneer we deze aflopen in de richting van de camping staan we na 5 minuten aan de rand van het water.

De weg is verdwenen. We klauteren naar beneden en volgen de kustlijn terug naar de camping.
Van Highway 1 is niets meer te zien

Wanneer we de ‘ranger’ tegenkomen, vragen we hoe het nu zit met die oude snelweg. Dit blijkt Highway 23 nummer 2 te zijn. Nummer 1 is al jaren geleden door het water verslonden. Nummer 2 dus ook al voor een groot deel zodat nu nummer 3 is aangelegd en hier hebben wij overheen gereden.

Highway2   Highway3
Van Highway 2 liggen nog een paar stukken

Highway 3 is nu in gebruik

Wanneer we verder praten met de ‘ranger’ blijkt dat hij van oorsprong Nederlander is. Hij spreekt bijna geen Nederlands meer. Hij was vijf toen hij met zijn ouders vanuit Friesland naar Canada emigreerde en nu is hij 63 jaar. In de zomer verblijft hij op deze camping voor het onderhoud en om voor het sanitair te zorgen. In de winter woont hij in Revelstoke.

We vragen Rink (de ranger) waar die wandeling moet zijn. De andere kant op! Omdat het weer nog zo mooi is gaan we weer op pad om de wandeling te zoeken. Oeps, deze gaat echt loodrecht de berg op. We ‘blazen’ bijna onze kuiten op.

Onderweg hebben we mooi uitzicht op de rivier en de bergen daarachter. Na een uur lopen en nog maar één kilometer verder besluiten we deze 7 km lange tocht niet af te maken en terug te gaan.

Terug op de camping worden we door Rink geroepen om even bij hem te komen kijken. Daar aangekomen zien we kleine vlogeltjes vliegen en die drinken uit een bakje. De bakjes zijn gevuld met suikerwater. Het zijn Humming birds, ze worden zo genoemd omdat het snelle slaan met de vleugeltjes een huuuuummmmm huuuummmm geluid maakt. Dit kun je ook heel goed horen. Omdat ze lastig op de foto te zetten zijn haalt Marc zijn camera en maakt ook nog een stukje film, zo hebben we het geluid er ook bij.

Hummingbird

Nu we daar zo bij Rink staan kletsen we in het algemeen met hem en zijn gasten. Twee bevriende echtparen. Het komt natuurlijk al snel op Nederland uit. Behalve de vrouw van Rink komt iedereen van oorsprong uit Nederland. Eén vrouw, Gijsbertha de Groot komt zelfs uit s’Gravenmoer, zij was vorig jaar nog in Heusden op bezoek. Volgens ons komt heel de bevolking van Canada voort uit Nederlanders.

Na alle emigratieverhalen is het inmiddels al laat en hebben we honger gekregen. Voor een BBQ is het te laat dus het worden pancakes. Net hollandsche pannekoeken (vast een gejat recept).

Na het eten kijken we de 1e aflevering van 24 op de laptop en gaan daarna lekker slapen.

Camper Martha

15 Juni 2006
16 Juni 2006
17 Juni 2006

Laat een berichtje achter in ons gastenboek.
Tips en Trucs voor Canada
Veelgestelde vragen aan ons.