Marokko Koningssteden 2008
Casablanca - Marrakech

Zonnig

Tuin van Yves Saint-Laurant

Vandaag mogen we uitslapen tot 7.00 uur, helaas worden we al om even over half zeven al gewekt door de wake-up call. Weinig uitslapen dus.

Het ontbijt is, net als gisteren het diner, in de mooie eetzaal. We hebben vandaag volop keus en het smaakt ons erg goed.

De bus gaat brengt ons deze morgen naar de Hassan 2 moskee, dit is de tweede grootste moskee op de wereld. Alleen de moskee van Makka is groter. De bus zet ons af voor het plein van de moskee. Het plein voor de moskee alleen al ziet er erg indrukwekkend uit. We voelen ons erg klein als we het plein oversteken.

Anna zorgt voor de kaartjes en de beste gids van de moskee. Zodra we binnen in de moskee komen krijgen we een plastic tas voor onze schoenen, deze moeten in de moskee uit. Er liggen grote tapijten waarover we op blote of kousevoeten kunnen lopen.

Moskee
Hassan 2 Moskee

De binnenkant van de moskee is werkelijk prachtig. er hangen hele grote kroonluchters en de marmeren vloer gilmt. Er zijn twee marmerpoetsers bezig de vloer te poetsen. De moskee is zo groot dat deze twee mensen twee maanden bezig zijn om heel de moskee te doen. Na vier maanden komen ze dan weer terug en beginnen opnieuw.

De gids verteld ons van alles over de moskee. Na het bezoek aan de begane grond waar 22.000 mensen kunnen bidden, gaan we naar de wasruimte in de kelder van de moskee. Ook hier blinkt alles. Er is zelfs een Hammam in de moskee. deze is nog nooit gebruikt maar omdat er een hammam hoort bij een moskee, is deze wel gebouwd.

Moskee

Als we buitenkomen staat de zon hoog aan de hemel en is het erg warm geworden. Onze volgende stop is langs de boulevard van Casablanca. We gaan koffie/thee drinken op één van de vele terrassen. Heerlijk, een half uur vakantie !!!!

We kunnen helaas niet langer genieten van de zon, we gaan weer op weg richting Marrakech. Het wordt een lange rit. Het weer is nog steeds prachtig. We hebben prachtig uitzicht over de heuvels. Hier en daar staat een dorpje of huis. Hier buiten de stad zijn deze huizen van een soort leem in terra cotta kleur.

Interieur Hassan 2 Moskee

In de heuvels loopt hier en daar een kudde koeien met een herder. We stoppen bij een tankstation voor een bezoek aan het sanitair. Buiten pikken we nog snel een paar heerlijke zonnestralen mee.

We vervolgen onze rit richting Marrakech. Om 14.30 uur komen we aan bij het restaurant in Marrakech voor de (late) lunch. Het restaurant heeft een zeer uitgebreide kaart. Toch kiezen we voor een pizza, even lekker iets anders. We zitten samen met Rik en Hanneke aan een tafeltje en we merken al gauw dat we 'vergeten' worden. Het duurt erg lang voordat we wat te drinken krijgen en het eten blijft nog langer weg. Maar het wachten is het waard want we krijgen een heerlijke pizza.

Nu onze buiken weer gevuld zijn, gaan we op weg naar de Majorelle tuin of ook wel de tuin van Yves Saint-Laurent. Majorelle vestigde zich in 1923 in Marrakech en maakte deze tuin.

Nadat Majorelle overleed verwilderde de tuin, Yves Saint-Laurant kocht later het huis en herstelde de tuin waarin 400 palm- en 1800 cactussoorten groeien. Een deel van deze tuin is nu open voor het publiek. Vooral de felle kleur blauw van de bloempotten en stukken muur zorgen voor een frisse blik. De palmen komen hoog boven de tuinmuur uit.

Tuin
Leuk poortje in de tuin.

We lopen een klein uurtje rond in de tuin. We gaan daarna met de bus naar het Place Jemaa el-Fna. Dit is een wereldberoemd plein waar van alles te beleven is.

Vanuit de bus lopen we achter Anna aan naar het plein. Wij vinden het erg druk, volgens Anna is het op het moment erg rustig. Na een korte uitleg over het plein en wat we er zoal kunnen vinden, kunnen we op eigen gelegenheid rond lopen.

Plein

We zien direct slangenbezweerders en mensen die aan je aanbieden om met een Makaakaap op de foto te gaan. We hebben al van Anna begrepen dat je hier voor iedere foto dik moet betalen. We passen dus goed op waar we foto's van maken.

Een stukje verderop worden weer allerlei kruiden en fruit verkocht en weer een stukje verder vinden we een soort mobiele restaurantjes waar van alles wordt klaargemaakt. Het is een drukte van jewelste en overal lopen, fietsen en rijden mensen.

Uitkijken geblazen op het plein.

De brommers scheuren al toeterend door de menigte. Het is een wonder dat er niemand aangereden wordt. Soms komen er zelfs auto's tussendoor.

Bij een winkeltje met Marokaanse kleding koopt Geranda een kaftan voor een collega. Omdat we graag met de bus terug willen naar het hotel, zorgen we dat we op tijd weer richting de doorgaande weg lopen. de bus wacht ons daar om 17.15 uur op.

Met de bus gaan we terug naar het hotel. We hebben deze keer weer een driepersoonskamer. Anna heeft een extra kamer geregeld zodat we over twee badkamers beschikken. Dat is natuurlijk wel makkelijk!

De eetzaal van dit hotel is niet zo mooi als gisteren maar het kan er goed mee door. Het is alleen erg jammer dat het erg gehorig is waardoor het als snel op een kippenhok lijkt. Het diner van vanavond bestaat uit een buffet, er is voor ieders wat wils. Vooral de soezen zijn als toetje erg in trek.

Rond de klok van 22.00 uur liggen we weer lekker te slapen.

Dorp
Een mooi dorpje langs de route.