Marokko Koningssteden 2008

Fès - Meknès - Volubilis -
Moulay Idriss - Kenitra

Bloemen bij Volubils

Vanmorgen gaat de telefoon een half uur eerder dan gisteren en wel om 6.30 uur. Om 7.00 uur zijn we paraat bij het ontbijt. Na het ontbijt gaan we nog even terug naar de kamer.

Om 8.00 uur zit iedereen in de bus en gaan we op weg naar Meknès. De chauffeur kiest voor de route nationale, langs deze weg is meer te zien dan langs de snelweg. Vandaag zitten we voorin de bus en hebben prachtig uizicht.

In Meknés komt er een vrouwelijke gids in de bus. Zij vertelt ons het één en ander over Meknès. Onze eerste stop is bij de graanschuren van Meknès. Dit bouwwerk is gebouwd door Moulay Ismaïl. Deze sultan leefde van 1672 tot 1727.

Door de dikke muren is er een constante temperatuur in de graanschuur ( Heri es-Souani). Het complex bestaat uit 29 hallen. Een groot deel van de plafonds is bij een aardbeving in 1755 ingestort.

Graanschuur
Graanschuur of paardenstallen ?

Buiten is een deel waarover de geleerden nog niet eens zijn wat het is, een deel van de graanschuur of paardestallen. Het is in ieder geval een pracht gezicht. Op een bepaald punt heb je zowel rechtdoor als diagonaal zicht door de bogen.

Na de bezichtiging van de graanschuur rijden we met de bus naar het mausoleum van Moulay Ismaïl. Om het gebouw te mogen betreden moeten we onze schoenen uit doen. Binnen is een prachtige grafkamer versiert met sierstucwerk en mozaïek. Middenin de grafkamer staat een mooie fontein.

Ma

Vanuit het mausoleum gaan we te voet naar de Medina van Meknès. We krijgen hier vrije tijd om de medina en de markt te verkennen. We lopen met z'n drieen door de straatjes van de medina. Hier zijn de straatjes wel wat breder dan in Fès.

Ook in deze medina is alles te koop. Op een gegeven moment komen we terecht in het slagersstraatje waar hele koeienkoppen aan de kramen hangen. We draaien snel om en gaan via een ander straatje naar de markt.

Schoenen uit !

Bij een zeer vrolijke mandarijnenverkoper, kopen we twee grote zakken mandarijnen om uit te delen in de bus. We moesten nog trakteren voor het (iets) te laat zijn in Ifrane. Een kleine jongen stopt onze zakken in een draagtas. Oké, handig. We begrijpen eerst niet dat de jongen de draagtassen verkoopt aan winkelende mensen. De marktkoopman legt het ons uit. We betalen de jongen en Geranda geeft hem nog een rolletje drop.

Onze vrije tijd zit er bijna op dus we maken voort richting de bus, we willen natuurlijk niet weer te laat komen. We komen ruim op tijd aan op de afgesproken plek. In de bus deelt Geranda de mandarijnen uit. Onze boete is nu ingelost.

Tijdens eten van de sappige mandarijn, rijdt de bus ons naar Volubilis. Al vanuit de bus hebben we uitzicht op deze antieke stad uit de romeinse tijd. De stad werd van de 3de eeuw v Chr. tot 45 na Chr. bewoond.

Op de parkeerplaats voor de oude stad wacht een gids ons op. Anna gaat deze keer niet met ons mee. We lopen met de groep achter de gids aan. Op weg naar de ruïnes, blijf ik bij wat mooie planten even staan voor een foto. Er staan veel planten in bloei, een mooi gezicht.

Oud
Mozaïek van Hercules

Boven op de berg krijgen we een goed zicht over de ruïnes van de stad. De gids gaat ons voor tussen de restanten van de huizen. Bij sommige restanten staan we stil terwijl de gids de bijzonderheden vertelt. We komen langs prachtige mozaïeken. Deze zijn dus ook al heel erg oud.

Even verderop komen we bij een grote poort. Alles is prachtig en je waant je met deze resten om je heen echt in de romeinse tijd. Op de pilaren bij de offerplaats zitten nu een paar ooievaars te broeden.

Romeinen

Het is inmiddels erg warm geworden en we hebben nu toch wel trek gekregen. Met de bus rijden we een stukje terug naar Moulay Idriss. Een heilig dorpje waar we na de lunch het graf van Moulay Idriss gaan bezoeken. Maar eerst lekker eten. Vandaag kunnen we kiezen uit een grote variatie Couscous. Het is lekker maar wel veel voor een lunch.

Na de lunch gaan we terug naar de bus. Hier staan wat straatverkopers met mutsjes en fossielen. Sommige van ons gezelschap kopen een prachtige muts (ahum). Ik koop een fossiel om thuis in de reiskast te leggen.

Basilica van Volubilis

De bus brengt ons naar het centrum van Moulay Idriss. Het laatste stukje lopen we naar het graf van Idriss 1. Deze heilige begraafplaats wordt veel bezocht door moslims. Als ze niet in de gelegenheid zijn om één keer naar Mekka te gaan, mogen ze ook 7 keer naar het graf van Idriss 1. Bij de ingang van het graf worden souveniers verkocht. Mama koopt een kaars voor de buren.

Om 15.30 uur zijn we terug bij de bus en beginnen aan de rit naar Kenitra. Onderweg zien we grote eucalyptus plantages Deze bomen worden gekapt en gebruikt voor de papier industrie. Om 17.30 uur komen we aan bij Hotel Assam.

Deze keer hebben geen kamer voor drie maar twee tweepersoons bungalows. Voordat we gaan eten, gaan Geranda en ik nog even te voet naar de benzinepomp om water en wat zoutjes te halen.

Graf
Toegang tot Idriss 1

Het diner is deze keer weer een tajine. Geranda en ik krijgen een heerlijk bord spaghetti. Omdat het nogal gehorig is in de eetzaal, is het niet echt gezellig natafelen. We gaan daarom direct na het eten naar onze kamers c.q bungalows. Om 21.00 uur zijn we in dromenland.