Duitsland 2010
U bevindt zich hier : Home scheiding Index Duitsland 2010 scheiding Zaterdag 5 Juni 2010

Zaterdag 5 juni 2010
Cernay

Zonnig

Om 10:00 uur is het al 27 graden !

Ook vandaag schijnt de zon als we wakker worden. We ontbijten buiten, het is al erg warm. Volgens de informatie van de receptie is het vandaag markt in Thann, er loopt een fiets pad langs de rivier naar Thann. Dat lijkt ons wel wat.

Het fietspad loopt direct langs de camping. De rivier die langs het pad loopt ligt niet diep maar we horen hem wel ruisen. Gelukkig staat er een beetje wind want het is echt al flink warm.  We fietsen langs velden met wilde bloemen en klaprozen. Een bordje in één van de velden vermeld dat deze velden niet bewerkt worden en dat het beschermd natuur gebied is.

De route naar Thann staat aangegeven. Op een gegeven moment loopt het fietspad weg van de rivier en fietsen we langs de weg. Het is hier en daar goed zoeken naar de bordjes.

Dan naderen we toch echt de drukte en zien we veel mensen dezelfde richting uitlopen, daar zal wel ergens de markt zijn.

We vragen het voor de zekerheid toch maar even na. Het blijkt dat we door een heel smal straatje moeten lopen. Voordat we de gewezen richting op gaan, stallen we eerst de fietsen. We lopen daarna door het smalle straatje en komen dan op een groot plein met de markt. Het is een gezellige markt met vooral kleding en groenten. We lopen wat rond en kijken bij de kraampjes. Het is inmiddels nog warmer geworden.
Leuke kraampjes.

Na de rond gang op de markt lopen we terug naar het centrum van het stadje, kopen bij de bakker, net voordat deze sluit voor de middag, een broodje. Drinken zit in de fietstas. We zoeken een bankje in het parkje, natuurlijk in de schaduw want is de zon is het echt te warm.

Na de versnapering lopen we naar de Office du Tourist voor een plattegrond van het stadje. Deze plattegrond geeft een rondwandeling aan met daarbij de info over de panden waar we langs lopen.

We gaan een deel van deze route te wandelen. De beschrijving geeft aan dat sommige panden echt heel oud zijn. We eindigen weer op het plein waar een hele mooie oude kerk staat. De voorgevel wordt versierd door heel veel beelden van heiligen. Een bord geeft aan welk beeld welke heilige voorstelt. Het is echt een prachtige kerk. Marc maakt veel foto’s.
Er zit heel veel werk in !

We besluiten nu op het gemak terug te fietsen. Bij de markt hebben we een fietsbordje gezien, het pad loopt daar langs een rivier. We kiezen die route en zien wel of we goed uit zullen komen.

Het is een leuk stukje fietspad dat aan de ene zijde langs de rivier loopt terwijl aan de andere kant een bergen ligt met daarop wijnranken. Ook hier staat een zuchtje wind waardoor het lekker fietsen is in deze hitte.

We fietsen de camping voorbij en rijden door het kleine centrum van Cernay. Net buiten Cernay moet ergens een grote Le Clerq supermarkt zitten. We besluiten om de maar te gaan zoeken. Gisteren is Marc zijn bierglas tijdens de afwas gesneuveld dus gaan we daar maar op zoek naar een nieuwe.
Links wijnranken, rechts de rivier.

Onderweg rijden we langs de Mc.Donald. We parkeren de fiets en bestellen een lekker softijsje, dat hebben we wel verdiend vinden we. De Le Clercq ligt vlak bij de Mc.Donald. Het is echt een enorme winkel met 36 kassa's. Wat een mega winkel zeg. En het is hier wel lekker koel ! We gaan op zoek naar een bierglas en we vinden het natuurlijk. Ondertussen raakt onze kar toch ook wel vol, toch nog wat andere boodschappen doen. Terug bij de fiets is het allemaal een beetje stouwen en proppen om alles in de fietstassen te krijgen maar met een beetje pakkunsten lukt het ons dan toch weer om alles er in te krijgen.

Terug bij de Camper genieten we van het mooie weer, maar wel in de schaduw. Het was een prachtige, warme dag!

Mooie klaproos velden langs de fietsroute