Duitsland 2010
U bevindt zich hier : Home scheiding Index Duitsland 2010 scheiding Donderdag 3 Juni 2010

Donderdag 3 juni 2010
Le Thillot

Zonnig

Hij is gelukkig van graniet !

Het weer ziet er goed uit, het is warm en het zonnetje schijnt al fel.

We willen vandaag een fietstocht maken op het fietspad op het oude spoortraject genaamd : La Voie Verte. Marc installeert de TomTom op de fiets, ik neem de info mee die we gisteren bij het VVV gehad hebben. Alles gepakt en gezakt en daar gaan we.

Het eerste stuk is dalen naar het spoor. Volgens de dame bij de VVV is de route vrij vlak en zitten en geen steile stukken in het traject. We haken bij Le Thillot aan op het fietstraject dat 10 kilometer terug bij Bussang start en via Le Thillot, Ramonchamp, Ferdrupt, Rupt u Moselle, Vecoux, Remiremont, Thiefosse, Saulxures sur Moselotte naar Cornimont loopt. Het is helaas geen rondweg. We hebben afgesproken dat we nog wel zien waar we omdraaien. Er loopt ook een weg van Cornimont naar Le Thillot maar volgens de dame van de VVV is deze druk bereden door verkeer en dus niet echt een aanrader.
Onderweg komen we nog een oud bruggetje tegen.

Het is een prima fietspad en de oude overwegen zijn goed aangegeven door een soort bomen over de het fietspad waar je tussendoor moet zigzaggen zodat je af moet remmen. Het kruisende verkeer wordt met borden gewaarschuwd voor de overstekende fietsers. Steil is het pad inderdaad niet maar we hoeven het eerste stuk maar heel weinig te trappen, het is een soort vals plat waardoor we zonder te trappen ook al vooruit gaan.

Het fietst heerlijk doordat het pad op de oude treinrails ligt is er geen ander verkeer en fietsen we door de pure natuur met mooie uitzichten. De eerste 20 km rijden lekker. Bij Remiremont nemen we de afslag naar het dorp zelf om daar iets te eten en te bekijken of we het traject verder gaan volgen of dezelfde weg terug nemen.

Als we het dorp in fietsen zien we direct een restaurantje waar het terras vrij vol zit. Hier moet het goed eten zijn, denken we dan maar. We strijken neer op dit terrasje vol in het zonnetje.

We komen ook nog langs "Gorges de Crosery".

Marc neemt het dag menu, driegangen voor 8 euro, voor mij een soort pizzabrood met champignons en kaas. Wat op de borden van onze buren ligt ziet er goed uit, we krijgen steeds meer trek. Als ons eten wordt geserveerd ziet ook dat er goed uit en het smaak net zo.

Na de heerlijke lunch gaan we ook hier nog even naar het VVV. We vragen of het te doen is om de verbindingsweg tussen Cornimont naar Le Thillot (D486) ook met de fiets te doen. Volgens deze medewerker is dat prima te doen, geen probleem. Ja, wie moeten we nu geloven, de VVV van Thillot of deze meneer?

We besluiten de gok te nemen en vervolgen het traject om straks dan via de verbindingsweg van Cornimont naar Le Thillot terug te fietsen. Naar Cornimont is het vanaf Remiremont nog 30 km en dan nog 10 km op de verbindingsweg D486. Moet lukken.

Leuke winkels in Remiremont.

Dit deel van het traject is weer heel anders. We zien nu ruigere landschappen met bossen en rotsen ertussen. Bij Le Syndicat ligt het terrein van Genesis, dit is een oude marmerzagerij, de rotsen die we langs het fietspad zien zijn marmer rotsen. De zagerij heeft op het buitenterrein de oude zagen en materialen tentoongesteld, waaronder ook een paar oude hijskranen. We stoppen hier even om wat rond te kijken en foto’s te maken.

Verderop zijn stukken van het traject uitgehakt in de rotspartijen waardoor er een soort open tunnels ontstaan. We merken dat we er al aardig wat kilometers op hebben zitten. Bij Saulxures sur moselotte is het oude station ‘overgenomen’ door een motor garage. Het is leuk om te zien dat alle oude stationnetjes er nog staan, veel zijn nu omgedoopt tot woonhuis.

Eindelijk komt dan Cornimont in zicht. Marc kan met behulp van de TomTom de aansluiting op de D486 goed vinden. We zien direct dat dit een flinke klim zal worden. Het is inmiddels 17.00 uur en het verkeer is druk.
Een 10.000 Kg kraan uit 1914 !

De dame van de VVV van Le Thillot had dus gelijk. We laten ons niet kennen en beginnen aan de klim. Het is voor ons een flinke maar we zetten door en proberen het tempo er in te houden. Dan zien we eindelijk het bordje Col de Le Ménil. Dit is het hoogste punt, hiep hoi. Nu alleen nog maar afdalen tot aan de camping. De weg gaat hier hard naar beneden en wij op de fiets dus ook. Af en toe toch maar wat remmen om de vaart er een beetje uit te halen. Dat dalen is een heerlijke beloning voor het zware stijgen dat we achter de rug hebben.

We komen moe maar voldaan om 18.30 uur terug op de camping, we hebben totaal 63 km gefietst, dat voelen we ook wel aan de billen!

In een oud stationnetje huist een Ducati en Moto Guzzi Dealer ?