Top Canada 2006
Canada 2006
Terug naar onze startpagina.
U bevindt zich hier : Home scheiding Index Canada 2006 scheiding Woensdag 7 Juni 2006

Falls

Woensdag 7 Juni 2006

Jonas Creek - Jasper

Athabasca Falls

Vanmorgen om 8 uur wakker en de zon staat al hoog aan de hemel. We willen vroeg op pad. Wanneer we buiten komen zien we dat op 2 andere campers na alle andere campers al weg zijn. We verbazen ons. Wat is iedereen de laatste dagen toch vroeg op pad. Het lijkt wel of wij altijd één van de laatste zijn. En voor ons gevoel waren we vandaag echt niet laat. Nou jah, we hebben vakantie en we hebben geen zin om voor achten al uit de veren te zijn.

Vandaag willen we eerst één van de wandelingen gaan doen die de mederwerkster van het Columbia Icefield Center ons gisteren heeft aangeraden. Na kort overleg wordt het de wandeling bij Beauty Creek en Stanley Falls. Deze wandeling loopt langs Beauty Creek waar 7 watervallen zijn.

We rijden een stukje terug en stoppen bij het kleine hiking bordje. Het eerste stukje van de wandeling gaat over de oude Highway die in 1940 klaar was. Deze weg is destijds aangelegd door mensen die werkloos waren. De regering bood hen $ 0,20 cent per dag om aan de weg te werken. Destijds de B-J (Banff-Jasper) Road. Inmiddels is de oude weg al voor een groot deel begroeid met
mos en kleine boompjes.

Beauty creek Na het stukje Highway gaat het pad steil omhoog de berg op. We horen direct het water klateren. Het pad wordt geleidelijk wat vlakker en loopt direct langs het water van Beauty Creek.

Al snel zien we de eerste waterval. Het gebied is prachtig en we komen niemand tegen. Heerlijk wat een rust. De volgende watervallen volgen al snel en ze worden steeds hoger.

Na ongeveer anderhalf uur lopen hebben we de 7 watervallen gezien en keren om.

Uitzicht langs de Beauty Creek

De eerst volgende stop is bij Sunwapta Falls. Deze waterval is mooi maar er worden bussen vol gedropt waardoor het erg druk is en dringen voor een foto. Eerder deze week heeft iemand ons verteld dat er bij de giftshop internet is. We vragen wat het kost en het blijkt gratis te zijn. We halen de laptop en pluggen deze aan. Marc gaat de site up-daten en ik lees even de mail en bekijk de schade van de vakantie tot nu toe via internetbankieren. Het valt nog mee, het gebruik van de Creditcard is nog niet afgeschreven.

Het up-daten verloopt moeizaam. We kijken tijdens het wachten wat om ons heen en zien de klok boven de balie op 13.30 uur staan terwijl ons horloge op 12.30 uur staat. Oeps, de tijdzone tussen British Columbia en Alberta vergeten! We leven dus al sinds ons vertrek bij Kicking Horse een uur achter. Daarom is iedereen naar ons gevoel zo vroeg van de camping.

Het internet is erg traag en net voordat de site weer ge-update is, is de batterij van de laptop leeg. Jammer. We proberen het in Jasper wel weer want om hier nu weer een half uur te wachten daar hebben we geen zin in.

Op weg naar onze volgende stop zien we een rij auto’s stil staan langs de weg. We stoppen ook, want er zal vast wat te zien zijn. Mountain Goats, die hadden we nog niet gezien.

Het zijn 7 grote en 2 kleintjes. Ze staan te likken van de zoute rotsen langs de weg.

Ze blijven prima op hun plek zodat we mooie foto’s kunnen maken.

Goat

Berggeit bekijkt het publiek

Na de Mountain Goats stoppen we bij de Athabasca Falls. Deze waterval is ook weer prachtig. Bij deze waterval begint ook Highway 93a. Dit is de oude highway. Volgens de boeken moet deze goed te rijden zijn en minder druk dan de highway 93. We rijden er een stukje in maar zien dat verschillende zijwegen naar bezienswaardigheden gesloten zijn en durven het niet aan deze weg (rough road) verder te volgen tot Jasper. Stel dat we weer terug moeten hobbelen.

We nemen de highway 93 naar Jasper. Zodra Marc de eerste huizen ziet probeert hij internetverbinding te krijgen om de site te up-daten. Dit lukt en de verbinding is snel zodat na 10 minuten de site weer bijgewerkt is. Hierna gaan we boodschappen doen. Door onze extra dag op de Icefield Parkway zijn we redelijk door onze voorraad heen en moet alles weer aangevuld worden.

Na de boodschappen gaan we drinkwater tappen. Het verbaast ons dat het dumpen van ‘vies’ water en het tanken van vers water hier gratis is. Dit hebben nog niet eerder gezien.

Na dit service onderhoud gaan we op weg naar de camping. Deze ligt een stukje voorbij Jasper. In Jasper zelf is ook een camping maar we hebben geen zin om met nog 780 andere campinggasten op één terrein te staan. De camping die wij op het oog hebben heeft 66 plaatsen en ligt aan de rivier de Snaring.

Op de camping is nog voldoende plaats en we vinden een mooi plekje in zon.

Snaring

15 Juni 2006
16 Juni 2006
17 Juni 2006

Laat een berichtje achter in ons gastenboek.
Tips en Trucs voor Canada
Veelgestelde vragen aan ons.